Avontuur op de Groenlandse ijskap: navigeren en overleven
Luister naar de Expeditie Groenland Update
Meld je aan voor de Expeditie Newsflash.
Ontvang tijdens de expeditie alerts van nieuwe blogs in je mail.
Een dag op de Groenlandse ijskap
Je zou nooit raden hoe ik er op dit moment bij zit. Hier zit ik, op de sneeuw, in een comfortabel stoeltje, volop in de zon te genieten van mijn bijna avondrust. De wind waait nog zachtjes en brengt wat warmte met zich mee. In de tent is het met de flap dicht 28 graden, terwijl het buiten, nu het zes uur ’s avonds is, ongeveer 10 graden in de zon is. Het is hier heerlijk. De dag begon echter anders. Om vier uur ’s ochtends werden we wakker in een frisse omgeving; het was ongeveer min 10 graden vannacht. In de tent was het niet extreem koud, maar toch fris vergeleken met nu. Het leek wel Ibiza! Na het ontbijt pakten we onze spullen in en waren we om kwart over zes klaar om te vertrekken. Ons team van vijf splitste zich op: drie van ons gingen te voet en twee op ski’s. We konden goed snelheid maken over de harde sneeuw en navigeren met behulp van een windvaan en de zon die net boven de horizon piekte. We moesten een koers van 310 graden aanhouden en slaagden erin om in een uur bijna vier kilometer af te leggen.
Uitdagingen onderweg
Tot twaalf uur ging alles voorspoedig. Daarna werd het warmer, waardoor de sneeuw zachter werd. Bovendien kwamen er wolken opzetten die de zon verduisterden, waardoor onze schaduwnavigatie niet meer mogelijk was. Navigeren op Groenland gebeurt vaak op basis van zon en schaduw, maar zonder schaduw moesten we vertrouwen op ons kompas en de windvaan. De magnetische declinatie speelt hier ook een rol; ons kompas moet ingesteld worden op 310 graden om rekening te houden met een afwijking van 22 graden ten opzichte van het kaartnoorden. Voor meer informatie hierover kun je deelnemen aan mijn Kaart en Kompas Navigatie Workshop in Utrecht. Met de wolken die bleven hangen, werd navigeren lastiger zonder zichtbare contouren in het landschap. We moesten improviseren door te navigeren met behulp van de windvaan en door regelmatig achterom te kijken om te controleren of we nog recht liepen.
Efficiëntie en vooruitgang
We kwamen om vier uur ’s middags aan na zeven en een halve shift, een verbetering ten opzichte van gisteren toen we zeven shifts deden en om 16:40 stopten. Deze efficiëntie heeft zijn vruchten afgeworpen: we hebben vandaag 26,1 kilometer afgelegd. Het was een fantastische dag en ik kijk uit naar morgen wanneer we onze eerste mijlpaal hopen te bereiken. Tot dan!

















Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!