Harde wind op Groenland

De stappen naar duurzaam ondernemen van Arctic Adventure

Vandaag is het 27 september 2019. De laatste dag van de Climate Strike 2019. Ik kan me geen betere dag voorstellen om een artikel te schrijven over de bijdrage van Arctic Adventure aan het klimaat.

Arctic Adventure is een reisbureau. Wij en onze deelnemers reizen naar Arctische gebieden. Met onze reizen hebben we een impact op het milieu en het klimaat. Dat is zo. Ook ik ben net roomser dan de paus dus ik zal de laatste zijn die zegt dat het niet zo is.

Maar, ik ben me bewust van de negatieve impact op het milieu. En ik ben ook bewust van de positieve impact op de deelnemers aan de reizen.

Met de reizen wil ik onder andere de schoonheid van de natuur laten zien. Mensen nog bewuster laten worden van de pracht die wij in Arctisch gebied hebben.

Waar ik naar streef is om met de reizen ook een positieve impact op het milieu te hebben.

Hieronder zet ik uiteen hoe wij dat nu doen. Zie jij een mogelijkheid om onze bijdrage aan een beter milieu nog groter te maken? Laat het ons weten in de commentaren hieronder of stuur me een mail.

Transport naar het expeditiegebied

We vliegen naar de gebieden waar we expeditie ondernemen. Klopt. Vaak zijn de gebieden waar we heengaan meer dan 1.000 kilometer vanaf Utrecht. Bijna niet te doen om daar in een dag heen te komen. En met de beperkte vakantiedagen willen deelnemers niet twee dagen reizen voordat ze op de plaatst van bestemming zijn. Om vervolgens na 6 dagen weer te moeten vertrekken.

Nu ik dit schrijf ontspruit er wel een idee om een langzame reis te ontwikkelen. Twee dagen met de trein naar Noord-Zweden, daar tien dagen zijn en dan weer langzaam in twee dagen terug naar Nederland. Het gaat om de reis, niet de bestemming… Wie weet.

De vliegreizen compenseren wij met het CO2 compensatie programma van Greenseats.

Lokaal (vanaf het vliegveld) maken wij gebruik van bus, trein, taxibusje. Indien het echt nodig is willen we nog wel eens gebruik maken van een sneeuwscooter. Maar dat is alleen om naar de start van de tocht te komen. Tijdens de tocht is er geen gemotoriseerd vervoer. Dan gaan we per ski, sneeuwschoenen of met een hondenslee.

https://www.rome2rio.com/map/Utrecht/Kiruna

Arjen Treurniet met huskies in Zweden

Materiaal wat we tijdens een expeditie gebruiken

In de consumptiemaatschappij waarin wij leven wordt er veel gekocht en weinig echt gebruikt. Het hebben van de zaak is het eind van het vermaak. Ja, ook ik maak me daar aan schuldig. Bij Arctic Adventure hebben we veel materiaal. Heel veel materiaal. Denk aan slaapzakken, tenten, kooktoestellen, sleden, ski’s, schoenen.

Maar dat materiaal wordt gebruikt. Het ligt niet in de kast. Stel dat je je eigen expeditie slaapzak moet kopen voor een tocht. Kans is groot dat je hem na de tocht nog een of twee keer gebruikt. Maar zeg nou eerlijk. De tent die je misschien hebt, hoeveel weken ligt die in de berging of op zolder? Wij gebruiken de materialen voor al onze deelnemers. Op deze wijze worden de spullen ook echt gebruikt. En als wij ze niet gebruiken dan verhuren we de materialen. Hierbij is het hebben van de zaak het begin van het vermaak.

MSR brander te koop op Marktplaats

Tweedehands spullen zijn ook heel goed

Veel materiaal is ook nog eens goed tweedehands te kopen. Wij speuren vaak Marktplaats af op zoek naar een kooktoestel, een slaapmat of andere noodzakelijke expeditie materialen. Een MSR brander gaat makkelijk 20 jaar mee als je er zuinig op bent. Dus een tweedehands brander van een paar jaar oud kunnen wij super goed gebruiken. En zo voorkomen we dat er een nieuwe brander geproduceerd moet worden en zijn we blij met een goede tweedehands brander. (Die vaak nog zo goed als nieuw zijn)

https://www.marktplaats.nl/q/msr+brander/

Zo gaan we met eten om tijdens een expeditie

Per jaar verspilt een Nederlander 41 kilo aan eten. Dat is bijna 800 gram per week. Bron: https://www.milieucentraal.nl/persberichten/2017/nieuwe-cijfers-voedselverspilling-in-huishoudens-2016/

Bij Arctic Adventure nemen we tijdens de tochten ons eigen eten mee. 1.100 gram per persoon per dag. 5,000 kilocalorieën. En dat gaat vaak allemaal op. Soms blijft er eten over. Denk dan aan een avondmaaltijd. Deze maaltijd gebruik ik dan weer zelf tijdens mijn eigen expedities. Dat is het voordeel van gedroogd eten. Het is lang houdbaar en dus makkelijk mee te nemen naar een andere tocht een paar weken of maanden later.

Het plastic waar veel eten (nog onvermijdelijk) in zit wordt op de beginbestemming gescheiden achter gelaten.

De noten die we meenemen koop ik in grote hoeveelheden in bij noten.nl. Zij verpakken dat speciaal in een verpakking per deelnemer voor de hele tocht. Hiermee vermijd ik kleine zakjes en kleine verpakte hoeveelheden.

Vandaag, 27 september 2019, heb ik de Plastic Pledge voor de toeristische industrie ondertekend. Een initiatief om het plastic verbruik in de toeristische industrie drastisch te verminderen.

https://futureproof.community/cirkels/sustainable-tourism

P1160439

De brandstof die we verbruiken

Om het eten te bereiden en om water te krijgen moeten we sneeuw smelten. Het water drinken we op, maken we thee en koffie van en doen we bij het eten. Per persoon is er per dag 180 ml aan brandstof. Het liefst Aspen 4. Dat is grasmaaier benzine. Een zeer schone brandstof. De uitstoot van roet is minimaal. Hierdoor gaan de branders ook nog eens langer mee. Deze 180ml per persoon per dag is volgens mij minder dan dat een gemiddelde Nederland per dag in Nederland verbruikt.

We slapen in een tent met een super goede expeditieslaapzak. De kachel blijft uit.

Ik durf te stellen dat als ik een maand een expeditie over Groenland heb, dat ik minder energie verbruik dan als ik thuis was gebleven. Dit is nogal een stelling en dus nodig ik je uit om dit eens na te rekenen.

Hier heb ik je hulp nodig: Ik wil graag berekenen wat mijn energieverbruik is als ik op expeditie ben afgezet tegen het verbruik als ik thuis blijf. Kun je me helpen bij deze berekening? Neem dan even contact met me op.

Kiruna 2019 02 SG 117

Elektriciteit en het opladen van apparaten

Er is in de sneeuw geen stopcontact. Mijn elektrische apparaten laad ik tijdens langere expedities (Langer dan een week) op via een zonnepaneel. De apparaten gaan volledig opgeladen mee in het begin. Dat opladen gebeurt via het stopcontact. Nu heb ik op het thuiskantoor zonnepanelen op mijn dak staan. Dus ik zeg voor het gemak even dat het volledig groene stroom is. (Tja ook die panelen moet geproduceerd worden en dat kost ook materiaal en energie. I know)

De apparaten die ik meeneem zijn: Satelliettelefoon, portofoon, fotocamera, 360 graden camera, smartphone, powerbank, GPS, emergency beakon.

Zonnpaneel van Xtorm aan een tent van Fjällräven

Het kantoor van Arctic Adventure. Zo duurzaam mogelijk

Arctic Adventure werkt vanuit Utrecht. Ik heb hier een kantoor aan huis. Scheelt reistijd, reiskosten en ik hoef niet een extra ruimte te hebben voor activiteiten die eigenlijk alleen maar een bureau nodig hebben voor een computer.

De gidsen met wie we samen werken hoeven ook niet op een kantoor te zitten. Overleggen doen we via WhatsApp, telefonisch, Skype en af en toe komen we elkaar tegen. Daarvoor spreek ik hier in Utrecht af of ergens in een café. Dus een kantoor hoeft niet.

Communicatie met onze deelnemers en reclame-inzet

Ik heb mij voorgenomen om zo veel mogelijk papierloos te werken. Dus maak ik gebruik van digitale middelen zoals Google drive, video, WhatsApp.

We hebben wel een folder. Deze is gedrukt op duurzaam en stevig papier. Niet iets om meteen na ontvangst weg te gooien. De insert van deze folder met het actuele aanbod wordt op veel lichter papier gedrukt. En precies in het aantal wat we nodig hebben. Is ook zonde van het geld om te veel te drukken. En zo zie je dat milieu ook bij ons te maken heeft met geld.

Online is het actuele overzicht van de tochten hier te vinden: https://arcticadventure.nl/expedities-overzicht/

Zo zie ik de toekomst van Arctic Adventure

Bij Arctic Adventure kijken we ook naar de toekomst. We werken met een NGO. Een Next Generation Officer. Iemand waaraan de besluiten getoetst worden om te zien of dit geen negatieve impact heeft op de volgende generatie. In mijn geval overleg ik met mijn zoon Björn. Hij is slim, ondernemend, denkt vanuit zijn standpunt mee en hij wordt bijna twaalf.

Door zaken met hem te overleggen zet ik mezelf op scherp. Kan ik mijn besluit richting hem verantwoorden? En om eerlijk te zijn heb ik met het vliegen echt een probleem. Ik zit daarmee in mijn maag. Want is de CO2 compensatie genoeg?

Ik heb wel eens de uitspraak gehoord:”Save the world, kill yourself.” Maar dat is ook weer zo drastisch en ik denk niet dat veel mensen hier warm voor zullen lopen. Ik laat mensen liever de schoonheid ervaren zodat er intrinsieke motivatie ontstaat om de natuur, milieu en onszelf te sparen. Ja ook onszelf. Want wij zijn onlosmakelijk onderdeel van de natuur. Wij staan er niet buiten met alleen maar economische groei als meetpunt. Ik groei liever in positieve verbazing.

Wil je bijdragen aan de duurzame zoektocht van Arctic Adventure? Neem contact met me op. Ik sta open voor verandering en verbazing.

 

Henk-Jan Geel

Poolgids en CEO Arctic Adventure

Henk-Jan Geel poolgids en expeditieleider

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *