• Hutten tijdens de Heroes of telemark Expeditie

HARDANGERVIDDA, NOORWEGEN

9 – 17 april 2021
Hardangervidda, Noorwegen

Deze tocht is een sponsorloop. Hiervoor heeft Eduard Bollebakker ons benaderd om hem te helpen. Dat doen we maar al te graag.

Hieronder het indrukwekkende verhaal van Eduard.

Mijn naam is Eduard Bollebakker (47), vader van Britt(18) en Quinn (11) en anesthesie assistent in het Maxima MC.

Eind juli 2019 kreeg ik de diagnose Acute Myeloïde leukemie. Mijn wereld stond even op z’n kop. Veel tijd om na te denken had ik niet want drie dagen later werd ik opgenomen in mijn ‘eigen’ ziekenhuis en zat ik aan m’n eerste chemokuur. Na drie maanden opname in quarantaine met daarin drie chemokuren en een stamceltransplantatie werd ik in december 2019 uit het ziekenhuis ontslagen. De behandeling was aangeslagen, ik was vrij van kanker.

En dan begint het pas echt: het revalideren en herstellen, fysiek en mentaal weer fit worden. Minstens net zo zwaar als het doormaken van de behandelingen zelf, iets waar ik vooraf niet bij stilstond. Ik ben gaan nadenken over hoe ik deze negatieve periode kan omzetten in iets positiefs, voor mijzelf en anderen. Daarbij heb ik mezelf de volgende doelen gesteld:

Prinses Máxima foundation

SPECIALE SPONSONTOCHT EDITIE VOOR PRINSES MAXIMA FOUNDATION

RED LABEL
Expedition Challenge
Pittige, uitdagende tocht

gradient HEROES OF TELEMARK

Herleef in 9 dagen de historische sabotage route van de ‘Heroes of Telemark‘ in Noorwegen

• 9 dagen winter expeditie
  • Overnachten in hutten en tenten
  • Originele historische route
  • Langs authentieke hutten
  • Bezoek dé zwaarwaterfabriek
  • Groep van 8 personen
  • Sponsortocht voor Maxima Foundation
  • Ik wil geld inzamelen voor een goed doel.

Het Prinses Maxima Centrum voor kinderen met kanker. Ik weet uit eigen ervaring dat “afleiding” een enorme steun en hulp is tijdens een zwaar ziekteproces, zowel voor de kinderen als de ouders. Door de projecten die Ambassadeur Bas Smit en Nicolette van Dam beginnen ben ik getriggerd om voor dit goede doel te kiezen. Fantastisch hoe deze projecten een deel van de ziekte bij patiënt en ouders kunnen verzachten.

• Ik wil laten zien wat er mogelijk is 14 maanden na een stamceltransplantatie.

Tijdens mijn ziekte heb ik geprobeerd om positief te blijven denken. Ik ben het traject ingegaan met de mentaliteit zoals ik die had toen ik als beroeps militair in opleiding en op uitzendingen was. Zelfdiscipline, motivatie en doorzettingsvermogen waren daarbij de kernwoorden om mijn doel voor ogen te houden en te bereiken. En dat zijn het nog steeds.

Daarom ga ik een fysieke en mentale uitdaging aan met 7 van mijn beste vrienden, degenen die mij tijdens mijn ziekte enorm gesteund hebben.

We gaan in april 2021 in Noorwegen een historische tocht door de sneeuw afleggen, de “Heroes of Telemark Memorial Expedition”. In de Tweede Wereldoorlog hebben de Special Forces deze tocht afgelegd om een zwaarwaterfabriek onschadelijk te maken waar Hitler een waterstofbom maakte. We lopen bij deze tocht een week lang 10 uur per dag door onbewoond en afgelegen terrein, op tourskies, met een slede achter ons aan. Daarin zit voeding voor de week, tenten, kleding, etc., want we slapen grotendeels buiten, met temperaturen van zo’n minus 20 graden.
Dit is een expeditie waar je niet zomaar aan deelneemt, zeker niet iemand in mijn situatie, want al lig ik volgens mijn artsen goed op schema met revalideren, ik heb nog een lange weg te gaan.

Dit alles onder professionele begeleiding van oud collega Henk-Jan Geel, oud commando & poolgids met ruim 20 jaar ervaring.

Hoe fantastisch is dit om deze unieke, fysiek en mentaal zware ervaring te delen met 7 van mijn beste vrienden die altijd klaar hebben gestaan voor, tijdens en na mijn ziekte!

Mannen we gaan er iets moois van maken en hopelijk veel geld ophalen om zo een mooi project te beginnen door de Ambassadeurs Bas en Nicolette voor de patiënten en ouders van het Prinses Maxima Centrum.

SPONSOR EDUARD OP ZIJN TOCHT

Historie
Comfort

Programma-indeling van de Heroes of Telemark expeditie

Dag 1
verzamelen wij ons vroeg op Schiphol hiervandaan vertrekt de KLM vlucht naar Oslo. Deze vlucht regel je zelf. Of we ontmoeten elkaar in Oslo op het vliegveld.

Met de taxi gaan we naar de Solheimstulen Berghut. Na aankomst bij de hut rond 16:00 een korte inspectie van het materiaal gaan we op pad voor de eerste meters door de sneeuw. Rond 19:00 zetten we al de tent op. Onze eerste nacht in de slaapzak ligt voor ons.

Dag 2
ontbijten we in de tent. Om 09:00 staan we gereed voor vertrek. 15 kilometer ligt er voor ons. We slapen die avond weer in een tent op het meer Stryken. De dropzone van het Gunnerside team uit 1942.

Dag 3
gaan we via de Jansbu hut door met de tocht. De stijging die we gisteren hadden om het gebied in te komen is minder. Het is nu voornamelijk vlak en meren gebied. Om 17:00 slaan we kamp op en gaan de branders aan voor het avondeten.

Dag 4
een vlakke dag. De hele dag over een meer lopen.  Betere omstandigheden zijn bijna niet denkbaar. Als er nu maar geen storm is, geen white-out komt en de temperatuur aangenaam is. In de Hardangervidda is dit zeer onvoorspelbaar. Een relaxdag? Vast niet…

Dag 5
komen we langs de Svensbu hut. De hut waar team Swallow in heeft geschuild. Historische grond dus. Vanuit de hut gaan we Zuid-zuid-oost. Op naar ons doel. Vemork.

Dag 6
lopen we verder en komen onder andere langs de Langesjå hut aan het Langesjå meer. Met nog 1 dag te gaan is het doel bijna bereikt. Maar we zijn er nog niet. Net als de ECO heeft de Hardangervidda altijd wel een verrassing in petto.

Dag 7
merk je dat het dal in zicht komt. De route gaat langzaam naar beneden. Er is weer wat bos zichtbaar en we zetten de tent op in de buurt van de bewoonde wereld. Maar ondanks dat blijven we natuurlijk onder de radar opereren.

Dag 8
komen we in de ochtend aan bij de Rjukan Fjellstuge. Onze overnachtingsplek voor die avond. Hier laten we onze sleeën achter en vervolgen onze weg richting ons doel. De Zwaarwaterfabriek van Vemork. Via de saboteursroute bereiken we deze fabriek. We hoeven deze niet meer onschadelijk te maken. De fabriek is ontmanteld en sinds enige jaren een prachtig museum over de geschiedenis van deze plek. Uiteraard brengen we een bezoek aan het museum. ’s Middags nemen we de bus naar de Fjellstuge om daar van het avondeten te genieten. We drinken een biertje. Genieten na van een prachtige tocht, van de historie die we samen hebben en van onze kameraadschap. Alle individuen verbonden door onze gemeenschappelijke basis. De groene baret.

Dag 9
staat om 09:00 de taxi voor ons klaar die ons met al onze spullen naar Oslo brengt. Om 17:00 vertrekt de KLM vlucht naar Nederland. Om 18:55 landt de KLM en enige tijd later nemen we afscheid van elkaar.

Op naar nieuwe avonturen.

Bovenstaande programma kan zonder overleg aangepast worden indien de omstandigheden en logistiek dat vereisen.

Dit regelen wij

• Buff / Bivakmuts
  • Gletsjerbril
  • Skibril

Gedetailleerde paklijst krijg je na je aanmelding, of op verzoek.

Huren / Kopen

Huren van een expeditie donsjas kan via Arctic Adventure voor €50

Kopen kan prima bij een goede buitensportwinkel zoals Bever, De Zwerfkei, Schneider Outdoor

Check Marktplaats.nl voor goed tweedehands materiaal.

Neem contact op als je vragen hebt over het materiaal.

Covid-19 Update --> ONZE GARANTIE <-- Zorgeloos boeken. Kosteloos annuleren tot 2 maanden voor vertrek.Meer info.
+ +
Open WhatsApp
Heb je een vraag? Even Appen?
Ik geef je graag advies over je deelname.
Stuur me een WhatsApp bericht.